نوشته شده توسط : javaneh

سوالی که امروزه ذهن اکثر کسانی که می‌خواهند وارد دنیای سئو شوند و آن را یاد بگیرند، درگیر کرده‌ این است که برای سئوکار شدن و پیاده سازی SEO آیا لازم است که برنامه نویسی را بلد باشیم؟ همین ابتدای مطلب بگوییم که به طور قطع و اجبار نیازی به یادگیری برنامه‌نویسی نیست. ولی اگر شما با زبان‌های تحت وب آشنا باشید می‌تواند یک مزیت و امتیاز مثبت برای شما محسوب شود. در ادامه ما به عنوان تیم تخصصصی برنامه نویسی کدیاد می‌خواهیم به بررسی کامل این موضوع بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

سئو چیست و سئوکار کیست؟

Search Engine Optimization یا به اختصار SEO یعنی بهینه سازی نمودن موتور جست و جو است. در واقع با بهینه سازی کردن سایت و سایر ترفند و تکنیک‌های سئو، می‌توانید سایت خود را برای کلمات کلیدی مورد نظرتان به صفحه نخست و در میان برترین نتایج گوگل برسانید. معمولا کسانی که وب سایتشان در میان بهترین نتایج جست و جو قرار می‌گیرد، بازدید کننده‌ی بیشتری از طریق موتورهای جست و جو کسب می‌کنند. آن ها حتی می‌توانند این بازدیدکنندگان را به مشتریان خود تبدیل نمایند.

  • بگذارید مثالی ساده برایتان بزنیم تا کاملا موضوع برایتان قابل فهم و درک شود. فرض کنید که شما صاحب یک وب سایت فروشگاهی هستید. احتمالا شما سعی می‌کنید که صفحات وب سایت خود را با استفاده از سئو و تکنیک‌های آن، بهینه سازی کنید. به عبارتی دیگر سعی می کنید در میان نتایج برتر گوگل قرار گیرید. وقتی که در میان نتایج برتر و صدر نتایج جست و جو رسیدید، باعث می‌شود که کاربران و بازدیدکنندگان زیادی وارد وب سایت شما شوند. در نتیجه این باعث می‌شود که از محصولات شما خریداری کنند. پس سئو سایت باعث افزایش ترافیک ارگانیک سایت می‌شود. همچنین به دنبال افزایش بازدید از سایت شما، باعث افزایش درآمد و فروش محصولاتتان نیز می‌شود.

 

  • حال بپردازیم به این موضوع که سئوکار (SEO expert) کیست؟
    کارشناس SEO یا سئوکار یا متخصص SEO، فردی است که تجربه‌ی کافی در زمینه‌ی تحلیل وب سایت و همچنین شناخت کامل و یا کافی از موتورهای جست و جو دارد. پس با به کار گیری مهارت‌ها و تجربیات سئو خود، سایت‌ها را به صدر صفحه‌ی گوگل می‌رساند.

آشنایی با برنامه نویسی به زبان ساده

در این قسمت می‌خواهیم کمی در خصوص برنامه نویسی به زبان ساده صحبت کنیم. زیرا می‌تواند در ادامه برای فهم بهتر مطلب به ما کمک می‌کند. همان طور که می‌دانید برنامه‌نویسی یا Computer Programming یک فرایند طراحی و ساخت یک نرم افزار یا برنامه‌ی رایانه است. در واقع به عبارتی دیگر یعنی اینکه با استفاده و به کمک کدهایی که در کامپایلر نوشته می‌شوند، دستوراتی به کامپیوتر می‌دهیم که چه کاری را برای ما انجام دهد. همچنین برنامه نویسی دارای زبان‌های زیادی است. برای مثال Java, Python, JavaScript, C, PHP نمونه‌ای از این زبان‌ها هستند.

 

رابطه‌ی بین برنامه نویسی و سئو

تا اینجای مطلب متوجه شدیم که SEO یعنی بهینه سازی نمودن موتورهای جست و جو برای کسب نتایج برتر گوگل. پس این را می‌پذیریم که کار شما با سایت است که قصد بهینه سازی آن را دارید. تا بتوانید در کلمات کلیدی مورد نظرتان به بهترین نتایج برسید.

سوال اصلی اینجاست که آیا برای سئوکار شدن نیاز به دانش برنامه نویسی داریم؟ در ادامه همه‌ی جوانب را بررسی خواهیم کرد. شما خودتان می‌توانید بنا بر تجربه‌ای که کسب کردید به این پاسخ بدهید که آیا نیاز به آن دارید یا خیر. اما بنا بر نظر ما، سئو نیاز به این دانش ندارد. این طور بگوییم که SEO اصلا یا معمولا نیاز به کد نویسی عملی ندارد. شما می‌توانید بدون کد نویسی، سئو را به خوبی انجام دهید. از طرفی دیگر یادگیری آن و داشتن درک خوبی از برنامه نویسی می‌تواند به شما در این راستا کمک کند.

 

سئوکار و دانش برنامه نویسی

در ابتدا به صورت کوتاه، پاسخ این سوال که آیا سئوکار به دانش برنامه نویسی نیاز دارد را، می‌دهیم. در واقع اینطور پاسخ بدهیم که هیچ الزامی و اجباری به داشتن این دانش نیست. پس برای علم SEO نیازی به دانستن زبان‌های سمت سرور ندارید. این را هم بگوییم که آشنایی و بلد بودن آن می‌توانید تاثیر مثبتی بر روند شما داشته باشد. در ادامه با مثالی ساده این موضوع را برای شما توضیح خواهیم داد که کاملا متوجه آن شوید. فرض نمایید که برای بخشی از سایت، شما باید کدنویسی تگ Heading را تغییر دهید. چنین کار ساده‌ای نیاز به دانش برنامه‌نویسی دارد. اگر شما آشنایی کمی با این موضوع داشته باشید به راحتی می‌توانید آن را تغییر دهید. اما اگر خودتان نتوانستید که این عمل را انجام دهید باید این کار ساده را به کسی بسپارید که با برنامه نویسی آشنایی داشته باشد.

 

آیا برنامه نویسی بر سئو سایت تاثیر دارد؟

به طور قطع و خودی خود هیچ تاثیری بر سئوی سایت شما ندارد! بیایید اینطور به ماجرا نگاه کنیم که همانطور که تا به الان متوجه شدیم، سئوکار نیازی نیست که با برنامه‌نویسی آشنایی داشته باشد. از طرفی دیگر چیزی که برای سئوی سایت شما از نظر برنامه‌ نویسی اهمیت دارد، آن میزان تجربه کافی و آشنایی برنامه نویس با سئو است. پس اگر بخواهیم از این قسمت یک نتیجه‌ گیری کنیم اینطور می‌شود که اگر شما قصد دارید که برای طراحی سایت و پیاده سازی سایت خود با یک برنامه نویس همکاری نمایید، اینکه او با چه زبانی می‌خواهد برنامه نویسی را انجام دهد از لحاظ سئو، مهم نیست. اما چیزی که اهمیت دارد میزان تجربه کافی و آشنایی برنامه‌نویس با علم و اصول سئو است.

 

یادگیری برنامه نویسی در کنار سئو

تا به اینجای مطلب با هم بررسی کردیم که SEO نیازی به دانستن و بلد بودن دانش برنامه نویسی ندارد. ولی اما اگر می‌خواهید در کنار سئو، برنامه‌نویسی را نیز یاد بگیرید، چندین مزیت و نقطه‌ی مثبت برای شما خواهد داشت که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد. مجددا تکرار می‌کنم که نگران نباشید برای سئو، اجباری به یادگیری برنامه‌نویسی ندارید. و به راحتی می‌توانید سئوسایت خود را انجام دهید. برویم سراغ چندین ویژگی از یادگیری این زبان... چگونه سئوسایت را بالاببریم؟

 

  • ارتباط شما را با توسعه دهنگان بهبود می‌بخشد. شما به عنوان یک مختصص SEO، با توسعه دهندگان به طور مداوم در ارتباط هستید. پس‌ بهتر است که برای بهبود این تعاملات کمی با برنامه‌نویسی آشنا باشید.

 

  • تبدیل شدن به یک کارشناس سئو فنی؛ درک از شیوه برنامه‌نویسی، ساختار و طراحی سایت‌ها و همچنین چگونگی عملکرد آن‌ها این کمک را به شما می‌کند که سئوی بهتری را پیاده سازی کنید.

 

SEO دارای دو‌ قسمت است

در واقع می‌توانیم‌ SEO را به دو قسمت تقسیم‌‌ کنیم. یک بخش به موارد فنی سایت و همان زبان‌های سمت سرور مربوط می‌شوند. ( لازم است یک نکته در اینجا بگوییم که اگر این تنظیمات اولیه به درستی و در همان ابتدا انجام شوند، دیگر نیازی به تنظیمات ثانویه ندارد. ) و قسمت دوم مربوط به اصولی است که هر چند وقت یک‌ بار نیازمند تغییراتی است که وب مستر یا Webmaster باید به طور دقیق با آن‌ها آشنایی داشته باشد و آن‌ها را بداند.

این قسمت دوم یعنی اصول SEO، نیازمند دانش برنامه نویسی است. به هر حال و در ادامه‌ی کار خود زمان‌هایی پیش می‌آید نیازمند بالا بردن رنکینگ و رتبه سایت هستید. پس در اینجا باید یک سری اصول را از طریق برنامه‌نویسی پیاده کنید. البته این را هم در نظر داشته باشید که اگر شما با یک تیم کار می‌کنید، لازم نیست که به عنوان یک سئوکار زبان برنامه‌نویسی را بلد باشید. زیرا اکثر تیم‌ها این دو مقوله را با هم تفکیک می‌کنند.

 





:: بازدید از این مطلب : 464
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: